12 svi

Zagreb, Rokov perivoj 4
Dan muzeja 18. svibnja 2014. u 11 sati
Zbirka “Jozo Kljaković”, prezentacija slike “Dva ženska akta u prirodi” iz privatne kolekcije
Oskaru Omer i Joža
dimenzijom najmanja slika Joze Kljakovića
Slika izrazito malenog formata koja predočava dva ženska akta na morskoj obali signirana je posvetom u donjem lijevom kutu: Oskaru Omer i Joža, djelo je bez “oficijelnog” naslova, datacije i uobičajene signature autora. Naslovom opisno – Dva ženska akta u prirodi – ulje na drvenoj podlozi, 10,5 x 13,5 cm, koje su zajedno potpisali Omer Mujadžić i Jozo Kljaković, nastalo je u Zagrebu oko 1936. godine. Kako iz tog razdoblja postoji više slika u opusu Joze Kljakovića, na kojima su predočena naga ženska tijela učestalo na obali uz more, Odmaranje, Na plaži, Dva akta, a i Omera Mujadžića, također smještena u prirodi Akt u prirodi, Ležeći akt, Akt, ali ne naglašeno kao kod Kljakovića u mediteranskom okruženju , možemo učiniti nekoliko komparacija s navedenim kao i još ponekim djelima nekih drugih autora nastalim u približno istom vremenu tridesetih godina prošlog stoljeća, te pokušati odgonetnuti u kojem je to opsegu, detalju ili formi doprinjeo više ili manje svaki pojedini autor. Također ova je slika dobar primjer načina ostvarenja poimanja arkadije u slikarstvu, koje je bitno obilježilo likovnost dvadesetih/tridesetih godina 20. stoljeća, baš kao i ostvarenja značaja metafore žene koja je također itekako okarakterizirala navedeno vrijeme unutar razdoblja realizama u onodobnom hrvatskom slikarstvu između dva svjetska rata, a što je oboje itekako prisutno na ovoj slici malenog formata, ali naglašenog pastoralnog, a također i erotskog naboja.
Ovo nam djelo zasigurno ponešto govori i o višegodišnjem prijateljstvu (zapisano u posveti na slici) trojice poznatih građana onodobnog Zagreba.
Omera Mujadžića, Jozu Kljakovića i u posveti spomenutog Oskara Willera povezivalo je višegodišnje prijateljstvo koje se ostvarivalo kroz mnoga druženja u onodobnom Zagrebu. U to vrijeme i Kljaković i Mujadžić bili su profesori Likovne akademije u Zagrebu, a također i suradnici na nekim većim likovnim projektima, na primjer: Trgovačko-obrtna komora, danas Hrvatska gospodarska komora, čiju salu za sjednice ukrašava slika Izgradnja splitske luke, (ulje na platnu), posebno po svojoj pak neuobičajenoj veličini 4×20 metara, pa su ova dva djela oprečna veličinom, temom pa i stilom tim više zanimljiva i intrigantna i kao dugogodišnja umjetnička suradnja i iskreno prijateljstvo dvojce velikih hrvatskih umjetnika.
Kljaković je također više puta ovjekovječio prijatelja Omera u svojim karikaturama, čak štoviše postoji i zajednička karikatura autora i prijatelja, gdje su čak imena karikirana, pa je Omer postao, primjerice Mujo, a Jozo je Joža, koji je i inače u Zagrebu bio tako dijajelektalno nazivan.
Navedeni Oskar, njihov zajednički prijatelj nije bio likovni umjetnik, već viđeniji građanin onodobnog Zagreba koji je bio aktivan na nekoliko razboja: nogometni sudac, vlasnik trgovine mješovitom robom, ljubitelj automobilizma i posjednik raskošnog automobila kojim su trojica prijatelja obilazila zagrebačku okolicu i uživali u ljepotama prirode, gastronomije, glazbe i dakako, likovne umjetnosti.
Željka Zdelar, kustosica
O slici koju smo nazvali „Dva ženska akta u prirodi”, govorit će vlasnik djela i kustosica Zbirke „Jozo Kljaković”.
Jozo Kljaković, karikatura : Omer, Kršo i Joža