27 ožu

  • By czlogz
  • In Novosti
  • Comments Off

ANIMALI
Sibel Latin
3. – 25. travnja 2025.
Otvorenje 3. 4. 2025. / 19h

Slikarstvo Sibel Latin posjeduje jednu neprijepornu kvalitetu koja se u suvremenom hrvatskom, ali također – kako su to tijekom posljednjih godina nedvosmisleno pokazale i neke od najutjecajnijih umjetničkih manifestacija poput Bijenala u Veneciji – i svjetskom slikarstvu figurativne provenijencije učestalo i sve intenzivnije zanemaruje. Ova konstatacija ne tiče se, dakako, iskusnih živućih klasika čiji slikarski radovi već desetljećima cirkuliraju po najprestižnijim muzejsko-galerijskim prostorima, već ponajprije, rekli bismo, trendovski (pre)osviještenih  slikara odnosno slikarica mlađe i srednje generacije.  O čemu je točno riječ? U suvremenom, naime, figurativnom slikarstvu u velikoj je većini slučajeva trenutno na snazi fenomen apsolutne prevlasti sadržaja nad formom; postulati što i zbog čega posve su degradirali onaj kako, učinivši ga izlišnim, nerijetko čak i ništavnim. A uvjerljivost i energetski naboj nekog sižea, barem kada je slikarstvo u pitanju, nužno izvire iz kompatibilnosti i uzajamne uravnoteženosti spomenutih postulata. U protivnom čin slikanja i slikarstvo kao takvo, pa čak i vizualnost općenito, na određeni način gube svoj osnovni smisao. Poruka, zapravo, postaje sama sebi svrhom, što rezultira obiljem pomodnih – kako  (pseudo)aktivističkih tako i (nad)realističkih – te u čisto slikarskom smislu površno tretiranih sadržaja. Sibel Latin tome se, već je rečeno, ustrajno i uspješno opire. Motivi njezinih slika sami po sebi nipošto nisu vizualno neatraktivni ili rigidno asketski, ali će istodobno u pravilu izvirati iz autorski jasno iskazana i osviještena stava, a jednako tako i  nadasve odgovorna pristupa métieru. To je bilo razvidno već i u njezinim prethodno realiziranim slikarskim ciklusima naslovljenim Turska soba i Bez šuma. U prvome slučaju slikala je enterijere kao svojevrsne detektore vlastita identiteta, a u drugome pak vrletne alpske motive, i to na način nekoga tko posjeduje iskustvo izravna sučeljavanja s njima.

Svoj najnoviji slikarski ciklus s kojim se ovom prigodom predstavlja zagrebačkoj publici Sibel Latin naslovila je Animali. Sada se radi o eksterijerima koje slikarica nije imala prigodu doživjeti osobno, pa će spoznaje o  njima biti isključivo medijski posredovane. Mjesto „radnje“ toga ciklusa, dakle, polarno je područje, a kao glavni „protagonisti“ figuriraju tuljani odnosno morski lavovi. Slikarica znatnu pozornost pridaje krajobrazu – svojevrsnom amalgamu tekuće vode, leda, zemlje i neba – koji će uvjetovati i njezin odabir kolorita u rasponu od različitih nijansi bijelih, sivih ili modrih, pa sve do oker, crvenkastih i posve tamno plavih tonova. Tijela polarnih sisavaca također, međutim, variraju u tonovima i  bojama, što dodatno i na dojmljiv način pridonosi naglašeno slikarskom tretmanu svakog od prizora. I doista, Sibel svoje forme uspijeva oblikovati ponajprije posredstvom raskošna asortimana mrlja, ploha i tonskih gradacija, pritom gotovo posve izbjegavajući linijske sekvence. Sižei svih slika posjeduju stoga unutrašnju dinamiku, pa čak i stanoviti ugođaj lebdeće kontemplacije, ali uvijek uz jasnu vizualnu sugestiju o negostoljubivosti i surovosti okolne prirode.  Osobito je zanimljiv način kako slikarica karakteristične siluete životinja koristi kao svojevrsne katalizatore za definiranje i uspješno rješavanje nekih ekskluzivno slikarskih problema, ponajprije onih kompozicijskog i strukturalnog karaktera. Koloplet virtuozno tretiranih formi, dakle, nipošto ne potiskuje osnovni sadržaj koji nam, zapravo, na sofisticiran i tradiciji njemačkog odnosno nordijskog romantizma blizak način progovara o svijetu kojemu prijeti nestajanje. U slučaju Sibel Latin, dakle, sadržaj ne isključuje formu, već je nadograđuje i iz nje neumitno te posve logično proizlazi.

Vanja Babić               

Sibel Latn magistrirala je slikarstvo 2015. godine u klasi prof. Zoltana Novaka na slikarskom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu.

Za vrijeme studija sudjelovala je na Berlin Summer School na Universitat der Kunste, Berlin. Radi u mediju slikarstva  i crteža, bavi se pitanjima vezanim uz prostor, memoriju i identitet te načinom na koji su ti koncepti vezani uz  imaginarno.

Samostalne izložbe uključuju: U-turn, Galerija Šira, Zagreb 2020., Bez šuma, Galerija Kranjčar, Zagreb 2022., Turska soba, Galerija Matice hrvatske , Zagreb, 2022., Animali, Galerija DLUL, Ljubljana, 2024. ,Bez šuma, Galerija Kat, Osijek, 2024.  

Sudjelovala na više grupnih izložbi.

Članica je HDLU i HZSU. Živi i radi u Zagrebu.

Program se održava uz podršku Ureda za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija RH